Hoop.

Hoop doet leven, niet langer idealistisch zweven, maar realistisch streven en oprecht vanuit je innerlijke waarden en ambities leven. De kans om mensen te vergeven, die je altijd zijn bijgebleven, maar door anderen zijn opgegeven. De gevoelens van onmacht, die na jarenlange opgekropte frustratie zijn achtergebleven, zullen niet langer als hardnekkige stroop blijven kleven. De hoop op een beter leven biedt houvast en zorgt ervoor dat je niet langer hoeft te strijden om te overleven.

Ik heb hoop. Dat de waanzin van het leven me niet zal drijven tot wanhoop. Wanhoop dat de kans op de hoopvolle verwachting verkeken lijkt. Een blik die niet verder dan de horizon kijkt. Een verlangen dat niet enkel op fantasie gebaseerd lijkt te zijn. Met het ene oog op de werkelijkheid en het andere op de verbeelding gericht, houd ik mijn idealisme in evenwicht.

Mensen een spiegel voorhouden, zie ik als een morele plicht. De spiegel van eerlijkheid en introspectie. Soms is het nodig, zo nu en dan, een grondige innerlijke inspectie.
Het overwinnen van obstakels en het durven wegnemen van opgelegde restricties getuigt van een ongekende wilskracht om het beste uit jezelf te halen. Dit maakt dat je gaat glanzen,
als een diamant die gepoetst wordt en begint te stralen. Het moment is aangebroken.
Om het tot nu toe verhulde vol trots te onthullen, om je dromen en ambities te kunnen vervullen.  

Voortaan zal ik zonder twijfel en onzekerheid luisteren naar mijn innerlijke stem, voordat deze enkel zachtjes blijft fluisteren en voorgoed het zwijgen wordt opgelegd. Voordat het ooit zo vurige hart, vol verlangen, begint te doven en genoeg heeft gezegd.

Ik verlang naar een wereld waarin de vreemdeling niet enkel als de ander, maar als een verrijking wordt gezien. Soms wordt onze waarneming beïnvloed door een ontmoeting die ons bevattingsvermogen te boven gaat. Voel je vooral niet geremd, om de ander te leren kennen.
Al is het in het begin misschien even wennen. Bijzonder, mysterieus, onbekend. Vaak van onschatbare waarde, ongetwijfeld ongekend.

Met een onstilbare honger naar details observeer ik de wereld om me heen. De kunst is dan ook om te kijken en het bijzondere in het alledaagse te zien, veel meer waarderen, of minstens een beetje, misschien.  

In mijn ideale wereld dient status niet langer als maatstaf voor wie je bent. De definitie van succes is voor iedereen anders.  We zijn meer dan die auto van de zaak, de doctorandus of de groenteboer. Vooroordelen liggen dikwijls op de loer. Laat je niet uit het veld slaan, je bent meer dan je baan of opleiding. Bied weerstand tegen de verleiding. Vaar je eigen koers en laat zien wie je wilt zijn; de beste versie van jezelf. In allerlei facetten, zonder keurmerk of etiketten.
Ik weet wanneer ik ze herken. Echter, vol trots zeg ik:

Ik hoop, dus ik ben.

5 thoughts on “Hoop.

  1. I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content as you did, the web will be much more useful than ever before.

Geef een reactie

